Sabar Itu Indah....

Image result for rumah impian
[Kredit gambar dari http://www.desaindenahrumah.com]

Assalamualaikum & salam sejahtera,
Salam kasih sayang buat semua pembaca!....

Ada yang bertanya kepada saya,
~Kenapa suka menulis?
~ Kenapa suka berniaga?, Jual itu ini dan menjadi agen unit amanah, agen Zhulian danpernah jadi agen Takaful MyMortage (April 2017 dan tamat jadi agen ya!).

Jawapan bagi soalan di atas adalah saya suka berkongsi pengalaman.

Dengan melaluinya barulah kita dapat ceritakan apa yang sebenarnya.

Menjadi pelabur dan kemudian menjadi agen.
Begitu juga dengan Zhulian, menjadi pembeli baru menjadi agen.
Pendek kata dengan terlibat dalam pelbagai bidang membuatkan otak 'lebih cair untuk menulis'.

Oppssss....Panjang lebar pula mukadimah.

Topik hari ini adalah "Sabar itu Indah!!"

Sabar dengan nafsu membeli.
Sabar dalam melabur dan menyimpan wang.
Sabar untuk melancong.

Kali ini saya ingin kongsikan sabar untuk memiliki rumah lebih selesa dan lebih murah!...

Rata-rata rumah baharu di Kuantan sekitar RM200K-350K rumah teres 3 bilik 2 bilik air bergantung pada lokasi.

Jika kena gaya dan sabar dalam uruskan hal-hal berkaitan rumah, kita boleh memiliki banglo dengan harga RM350K. Cara?...

1. Beli  tanah lot banglo yang telah siap geran dengan harga RM80-90K. Kalau beli lot banglo yang RM50 ke bawah, kena sabarlah tunggu siap proses geran dalam 3-5 tahun.Di kampung saya di Daerah Setiu, tanah lot banglo sekitar RM25K.

Mana nak dapat duit banyak tu?...Kenalah melabur awal atau berniaga atau apa-apa sahaja. Dapatkan perincian dari agen unit amanah. Kalau rajin boleh google pocket calculator.

2. Cari kontraktor yang boleh buat rumah dengan harga yang sesuai. Sekarang rumah bajet 3 bilik 2 bilik air pun boleh dapat dengan RM70K. Kalau  upgrade tiles, bumbung dan sebagainya, ditambah kabinet dapur dan perabot asas boleh lah peruntukan RM150K.

Antara kontraktor yang agak murah yang pernah saya berurusan adalah

IMHome Property dan ZYQ Engineering. 


Contoh: 

Total kos rumah dan tanah=asas RM70K+RM90K= RM160K.
Upgrade sedikit = RM70K+RM150K=RM220K (masih murahkan? untuk keluasan tanah 600-700m2)

Ada duit lain kali boleh buat rumah sewa sebiji dan boleh sewakan sekitar RM500-RM600.

Sabar?

Untuk dapatkan semua itu kenalah sabar.
Sabar mencari lot tanah yang harga dan lokasi sesuai.
Sabar untuk mencari kontraktor dan urusan pembersihanan tanah, buat rumah dan sebagainya.

Kerana nak mudahlah ramai antara kita yang membeli dengan pemaju sebab semua pemaju uruskan. Bahkan nak key in dalam LPPSA pun ada yang tolong key in. Punyalah 'rajin' si pembeli kan?
Kalau boleh tandatangan pun nak pemaju je sign sebab malas ulang alik ke syarikat pemaju.


OK. Setakat itu sahaja.

Sabar itu indah!!!
Sabar itu indah!!!...
Sabar itu indah !!!...

Salam perkongsian. Semoga kita semua tergolong dalam insan-insan yang sabar menjalani kehidupan ini.

Sekian.

-Aishah Ghani-

Ahad 18:15





Comments

  1. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete

Post a Comment