Rancang Kewangan Anda di Musim Perayaan

Salam sejahtera,

Salam ramadhan yang didalamnya penuh keberkatan. Semoga berlumba-lumba kita mengerjakan ibadat. Peringatan untuk diri sendiri juga yang sering tertidur lena diwaktu malam & membiarkan malam penuh keberkatan berlalu.. (opsss..berbunga pula).

Di musim perayaan biasanya kita akan berbelanja lebih banyak dan berganda berbanding di musim lain. Baju baru, kuih muih untuk tetamu dan duit raya. Belum lagi jika ada yang ingin perabot raya dan rumah raya.

Antara langkah2 yang boleh dibuat adalah:

1.Tulis peruntukan anda pada tahun ini:

 Baju raya, kuih muih, biskut, dan duit raya, kos perjalanan balik kampung,perbelanjaan di kampung. Katakan jumlah semuanya adalah RM2,000.00

2.  Semak gaji anda bulan terdahulu berapa baki? Jika cukup untuk perbelanjaan raya, alhamdulillah tidak perlu pening kepala untuk mendapatkan sumber kewangan. Jika gaji berbaki RM200?

3. Jangan usik duit kecemasan anda atau duit simpanan anda itu pihak terakhir yang ada. Anda boleh berniaga di bulan ramadhan sama ada ejen kuih raya, kerepek, berniaga di pasar ramadhan, menjahit dan sebagainya.

4. Boleh juga membuat kerja lebih masa untuk menambahkan pendapatan? Tetapi mungkinkah boleh mendapat sebanyak RM2000?

5. Ada yang sanggup cuti tanpa gaji untuk berniaga di bulan ramadhan dengan menjana pendapatan 5 angka sebulan. Jika anda tidak sanggup dan tiada kemahiran untuk membuat 3,4,5 anda buatlah langkah 6.

6. Asingkan dari gaji setiap bulan untuk perbelanjaan di musim raya. Jika sedikit baki duit anda maka tempoh simpanan lebih lama. Jika banyak anda hanya perlu beberapa bulan sahaja. Apa yang penting jangan sampai menggunakan kad kredit kerana itu tandanya anda berhutang sedangkan anda tiada wang. Lainlah jika anda menggunakan kad kredit kerana malas mengeluarkan wang di bank tetapi wang ADA.

Semasa saya mula-mula bekerja dahulu saya akan menyimpan untuk hari raya kerana saya satu-satunya anak yang masih belum berkahwin dan akan pulang ke kampung lebih awal dan balik paling lambat. Sudah pasti banyak perbelanjaan di kampung untuk digunakan.

Sekian dahulu untuk perkongsian, jangan sibuk memikirkan perayaan sampai terlupa mengisi ramadhan.

Salam ramadhan-
-aishah-1:54pm Jumaat-

Comments