Apa Yang Boleh Memberi Pulangan Setiap Bulan


Salam sejahtera...

Dah lama saya tidak menulis di blog. Tidak berkesempatan kerana di waktu rehat saya luangkan sedikit masa pulang ke rumah untuk selesaikan perkara-perkara rutin.
Kali ini saya akan kongsikan sedikit soalan yang pernah ditanyakan kepada saya. Dialog di bawah telah diubahsuai.

Ayuni : “Bagaimana saya nak dapatkan income setiap bulan dengan duit yang saya ada?”.

Saya: “Berapa banyak awak ada? Dan apa target awak?”

Ayuni: “Dalam RM10K dan saya bercadang dengan pelaburan atau apa kaedahpun membolehkan saya mendapat pulangan setiap bulan. Pulangan itu boleh saya gunakan untuk membayar hutang atau perbelanjaan bulanan”.

Dah..Habis dialog..(jika ditulis panjang dikhuatiri menjadi cerpen pula).

Jom saya kongsikan pandangan saya dalam perkara ini.
1.       RM10K bukanlah jumlah yang banyak untuk dibuat pelaburan dan ia terhad kepada pelaburan tertentu sahaja. Jika ingin laburkan dalam saham tentulah tidak cukup dan risiko yang tinggi. Sedangkan itu sahajalah duit simpanan anda.

2.       Labur dalam amanah saham. Ia tidak memberi pulangan setiap bulan kerana unit tambahan atau dividen atau juga bonus akan diberikan sekali setahun apabila akaun ditutup setiap tahun. Lagipun tiada ejen unit amanah yang akan mencadangkan kepada anda beli bulan ini dan jual pada bulan hadapan.

3.       Labur emas?Mungkin boleh dipertimbangkan tetapi jika harga emas jatuh bagaimana anda ingin mendapat pulangan. Ia bergantung kepada kenaikan harga emas. Dan anda juga perlu pantau harga emas dari semasa ke semasa. Ada yang mendapat pulangan dalam 2 bulan, atau 6 bulan dan sebagainya.

Untuk mendapat pulangan setiap bulan, anda boleh:

1.       Labur dalam perniagaan perkongsian. Tetapi kenalpasti jumlah pembahagian keuntungan. Ramai di kalangan kita yang minat memulakan perniagaan tetapi tiada modal dan bagi perniagaan modal kecil bolehlan anda menjadi pelabur. Mesti diingat jelaskan tentang perkongsian dan buatlah hitam putih perjanjian.

2.       Rebutlah peluang berniaga sendiri. Mungkin anda boleh usahakan untuk berniaga kecil-kecilan yang tidak menganggu kerjaya anda. Dulu saya pernah berniaga secara bermusim kerongsang dan juga minyak wangi. Ulang alik ke Kuala Lumpur saya yerfikir untuk dapatkan stok di Jalan TAR dan juga dari  pembekal minyak wangi Gred AAA. Pembelian secara borong membolehkan saya  mendapat harga RM5 bagi 1 set kerongsang yang dijual dengan harga RM10. Dengan pembelian 30 set dan saya menjualnya dengan harga RM8-RM10 bergantung jumlah yang dibeli membolehkan saya memperolehi keuntungan bersih sebanyak RM60.  Tentulah gembira bukan? Kerana perjalanan ulang-alik ke Kuala Lumpur seperti percuma  (kos ditolak dari penjualan kerongsang) disamping itu dapat mencari pengalaman berniaga.

3.       Jika anda mempunyai simpanan sekitar RM30 ribu. Beranikan diri membuat pelaburan hartanah. Di Pahang terdapat rumah lelong yang harganya sekitar RM50-RM150K. Bagi rumah yang RM70K anda perlu menyediakan sekitar RM10 ribu wang tunai bagi 10% deposit rumah, urusan peguam dan juga sedikit tambahbaik rumah. Belilah rumah  yang tidak perlu diubahsuai atau dibaiki. Jadi dengan RM10 ribu tunai anda dapat memiliki sebuah rumah dengan pinjaman peribadi. Rumah tersebut boleh disewakan atau dibuat homestay. Tetapi ingat, sebelum membuat pelaburan hartanah, carilah lokasi yang sesuai dan jika ingin mendapat untung pastikan sewa @pulangannya lebih tinggi dari pinjaman peribadi yang anda lakukan.

-Sekian dahulu setakat yang saya mampu kongsikan. Semoga ianya memberi sedikit faedah kepada para pembaca-

Salam perkongsian buat anda!!...
Aishah Ghani-
1:35pm._Jumaat

Comments